Kouluni aikana meillä
kävi vierailevana opettajana professori Cary Libkin (Penn State College of Arts and Architecture).
Hän on oman koulunsa musiikkiteatteri- ja teatteriohjauskoulutuksen yliopettaja ja sain kunnian päästä osallistumaan hänen Acting A Song workshop-kokonaisuuteensa.
Kaivelin muistiinpano-arkistoistani, mitä ajatuksia ja huomioita kirjasin hänen opetuksessaan ja haluan nyt jakaa muutamia oivalluksiani myös täällä blogissani.
Ensimmäiseksi hän
luennoi meille ylipäänsä lauluista musiikkiteatterissa. In a musical songs are inevitable. Lauluilta ei voi välttyä, ne
ovat pakollisia musikaaleissa. Laulut syntyvät tarpeista, ne ovat aina muutos
tai matka. Kun laulu on päättynyt, mikään ei ole enää entisensä, hahmossa on
tapahtunut jokin kehitys. Ne ovat hahmon sekä juonen käännekohdat. Pop-musiikin
ja teatterimusiikin ero on siinä, että pop-musiikin lyriikat kuvastavat olotilaa
tai tunnetta, teatterissa laulu on aina taistelu jonkin puolesta.
Kun analysoit
laulua, Libkin antoi meille seuraavanlaisia kysymyksiä laulun lähestymiseen:
1. Miksi laulu
lauletaan, mikä saa sinut laulamaan? Mitä tapahtuu juonellisesti juuri ennen
laulua? Mikä ”laukaisee” laulun?
2. Mitä laulun
aikana tapahtuu? Minkälainen muutos hahmossa tapahtuu? Minkä päätöksen hän
tekee? Minkälainen emotionaalinen matka kappaleen sisällä tapahtuu?
3. Kenelle minä
laulan? Mitä haluan itseltäni/toiselta laulussa? Mikä/Missä/Kuka on lauluni
focus?
4. Missä minä
olen? Mitä ympärilläni on? Aloita siitä, mitä sinulla on päälläsi ja laajenna aina
siihen, millainen säätila vallitsee luodessasi tilaa, jossa laulu tapahtuu. Älä
unohda haju-, maku-, kuulo- ja näköaistia - ne ovat yhtä tärkeitä asioita kuin ’miltä
sinusta tuntuu’.
5. Mitä laulussa
on helppoa sanoa, mitä ei?
Haluaminen ei
ole tarpeeksi, sinun tulee taistella! Jos et halua muutosta, miksi laulaisit? Muista
kuitenkin, että muutos itsessään ei ole kiinnostavaa katsojalle vaan sitä edeltävä ristiriita. Tästä syystä retoriset kysymykset
lavalla eivät toimi. Sinun tulee vaatia vastauksia kysymyksiisi. Älä luo itsellesi
rajoitteita. Itsesääli esimerkiksi on hyvin epäkiinnostavaa katseltavaa lavalla,
koska silloin olet jo luovuttanut taistelun. Pienikin mahdollisuus voitosta on aina tehokkaampi
vaihtoehto kuin varmuus menetyksestä.
Laulujen
säkeistöosia ajaa useimmiten teksti, kertosäkeitä musiikki. Jos jokin osa
tekstistä toistuu, tee muutos – musiikillinen, ilmaisullinen tai
toiminnallinen. Kun et laula (ns. instrumentaaliosioiden aikana), roolin pudottaminen tekemällä ’ei mitään’ on aina väärä ratkaisu. "Mukatekeminen" on vielä pahempaa. Elä hetkessä, mieti mitä aiot sanoa seuraavaksi, pidä itsesi kiinni laulussa. Anna musiikin johdattaa sinua.
******
Joskus harjoitustilanteissa
tuntuu, että kun musikaalissa laulu alkaa, ohjaaja nostaa kätensä pystyyn ja
sysää lauluohjauksen kokonaan koreografin tai kapellimestarin harteille. Opettajana
Libkin kuitenkin keskittyi kanssamme vain ja ainoastaan juuri näyttelijäntyöhön laulaessamme. Hän työsti
laulujamme aivan samoin kuin näyttelijäntyön tunneilla työstetään näytelmän
monologeja tai dialogeja. Hän sanoi meille heti alkajaisiksi, että häntä ei
kiinnosta meidän vahvuutemme tai heikkoutemme laulajina, laulua me
työstämme laulunopettajiemme kanssa. Hänen kanssan me keskityimme vain
ilmaisuun. Hän yhdisti ainakin minulle monta irrallaan roikkunutta lankaa tuon workshopin aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti