Kun aloitin nämä
hommat 90-luvulla, oli vielä pelottavan yleistä, että
musiikkiteatteriesityksissä laulun alkaessa näyttelijä pudotti roolinsa ja
esitti kappaleen omana itsenään, ei roolihenkilönä. Tästä valitettavasti tuntuu
yhä olevan jotain jäljellä, kun me esiintyjät itsekriittisesti analysoimme omia
laulusuorituksiamme. Siksi haluasinkin heittää oman neulani heinäpaaliin ja
ehdottaa uutta ehkä radikaaliakin lähestymistapaa laulutulkintaan lavalla.
Näyttelijäntyöllisesti
usein puhutaan siitä, ettei saisi esittää rooliaan vaan tulisi olla roolinsa.
Tämän toteuttamiseen on monia eri tapoja ja metodeja olemassa, en ala niitä
arvottamaan tai esittämään omia suosikkejani niistä. Sen sijaan haluaisin rohkaista
tämänkaltaista ajattelua myös lauluilmaisun puolelle.
Ajatukseni
nimittäin on, että meidän ei tulisi esittää rooliamme laulamassa, vaan se on
roolimme, joka laulaa. Toisin sanoen sen sijaan että hanakasti ruoskisimme itseämme
lauluteknisistä asioista, pystyisimme ajattelemaan roolihenkilöidemme laulavan
näissä tilanteissa niin kuin roolihenkilömme nyt sattuvat laulamaan. Jos jokin
menee mönkään, se ei ole me esiintyjät, jotka epäonnistumme, vaan
roolihenkilömme. Ja miten roolihenkilömme suhtautuisi siinä tilanteessa siihen,
että jokin vähän laulussa kusahtaa? Todennäköisesti ei mitenkään. Ei siis keskityttäisi niin kovin suorittamiseen vaan ilmaisuun.
En tietenkään
puhu nyt ns. estraditilanteista. Monissa teoksissahan esiintyjät esiintyvät
teoksen sisällä, jolloin roolihenkilön ajatusmaailma voi olla hyvinkin edellä
kuvatun esiintyjälle tyypillisen ajatusjuoksun kaltaista. Sen sijaan haluaisin puhua lähinnä niistä musiikkiteatterin
hetkistä, joissa laulu syntyy jatkeena näyttelijäntyölle, ristiriidasta,
päätöksestä tai vaikkapa oivalluksesta. Kun laulu puhkeaa tunteista tai
toiminnasta. Kun äänessä on puhtaasti roolihenkilön sielu.
Nämä ovat myös
itselleni sellaisia numeroita, joissa yritän myös itse ylianalyyttisenä
katsojana olla välittämättä esiintyjän teknisistä valmiuksista. Yritän
keskittyä ja nauttia näyttelijäntyöstä, tunnustella tuntuuko laulaminen
aiheelliselta, lähteekö se oikeasti roolihenkilön (ei esiintyjän) sydämestä ja
onko kierrokset nyt niin kovilla, että laulaminen tuntuu luontevalta tavalta
ilmaista suuri muutos roolihenkilössä.
Edelliseen
vaikuttavat totta kai näyttelijäntyön lisäksi myös ohjaukselliset elementit.
Onko laulu tarinankuljetuksen tai roolihenkilön kannalta välttämätön vai
voisiko sen jättää pois. Itse ainakin pidän sellaisesta radikaalista
ajattelusta, että jos musiikkinumero ei tuo teokseen mitään uutta, se pitää
poistaa. Tästä syystä monet laulunäytelmiksi luokiteltavat esitykset, joissa
laulua on vain siksi, kun yleisö nyt pitää lauluista teatterissa, ovat kammottavia.
Mikään ei ole hirveämpää kuin odottaa yleisössä, että laulu, jolla ei ole
sijaa eikä virkaa, päättyisi – lauloi esiintyjä sitten kuinka hyvin tahansa. Konsertti kun on konsertti, teatteri taas on teatteria.
Sittenhän ovat vielä tietenkin äänikarakteeriroolit. On
upeaa, kun esiintyjä pystyy pitämään äänikarakteerinsa yli rajojen kaikessa
ilmaisussaan. Uskalletaan tehdä täysillä rooleja, jotka eivät laula
kuten perinteisesti haluttaisiin. Näitä ovat mm. monien vanhempien musikaalien
äärimmäisen nasaalit bimbo-roolit sekä uudemmasta tuotannosta Hairspray-musikaalin
äiti dragroolina miehen viskinpolttamalla saundilla. Näissä rooleissa yleensä ne laulutekniset asiat todella mitataan, kun esiintyjä ei laulakaan enää pelkästään 'omalla luontaisella saundillaan'. Toisaalta type-castingilla voidaan myös hakea juuri tietyntyyppisen äänikvaliteetin omaavia laulajia näihin rooleihin.
Alla klippi Ellen Greenestä, Little Shop Of Horrors (suom. Pieni Kauhukauppa) -musikaalin alkuperäinen Audrey. Hänen tulkintansa käväisee laulusaundillisesti jopa groteskin
puolella. Itse nostan hattua sille, että hän uskaltaa kaataa raja-aitoja.
Ymmärrän myös, että hänen laulutyylinsä ja ilmaisunsa jakaa hyvin vahvasti
mielipiteitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti