Mitä oikeastaan
on tekniikka teatterialalla? Sitä vaaditaan ja odotetaan. Sitä käytetään
määrittelemään kuka on hyvä työssään ja kuka taas ei. Sitä on, jos pystyy
tekemään tiettyjä asioita. Sitä tarvitsee, jotta voisi tehdä jotain paremmin tai
enemmän kuin joku toinen. Sitä on ihmisillä, joilla on koulutuksesta hankittu
paperi ja tietty ammattinimike tietystä koulusta.
Ei, ei, ei ja
vielä kerran ei.
Miksi tekniikkaa
tulisi sitten opiskella? Jotta olisit vapaampi ilmaisemaan. Jotta kykenisit
ilmaisemaan enemmän. Se on pelkkä työkalu helpottamaan työtäsi. Kaikki ne
hikiset tunnit erilaisten harjoitteiden parissa, kaikki ne tuhannet toistot,
kaikki se oman instrumenttisi työstäminen ja hiominen parhaaseen mahdolliseen
suoritukseen. Se on kaikki työtä, jotta sinun olisi helpompaa olla yleisön
edessä. Jotta voisit olla vapaa. Jotta kokisit olosi turvalliseksi.
On järjetöntä
kilpailla siitä, kuka pyörii eniten piruetteja tai kuka laulaa korkeimmalle. On
järjetöntä ylipäänsä kilpailla millään tasolla, koska olemme kaikki erilaisia
yksilöitä, erilaisine vartaloin, erilaisine instrumentein. Kilpailu on hyvä
motivaattori, se on hyvä syy yrittää uudelleen. Mutta kilpaile itseäsi vastaan.
Kilpaile omaa edellistä suoritustasi vastaan. Se on ainoa reilu kilpailu tällä alalla.
Tai kilpaile opettajaasi vastaan. Pyri tulemaan kisällinä yhtä hyväksi tai jopa
paremmaksi kuin mestarisi.
On aika opiskella
tekniikkaa ja on aika katsoa kuinka siivet kantavat. Itse suosittelemaan
tekemään selkeän tietoisen ratkaisun, kumpaa milloinkin teet harjoitellessasi.
Itse esimerkiksi tanssia opettaessani pyrin muistuttamaan, että
poikkilattiaharjoituksissa haluan nähdä tekniikkaa, haluan nähdä puhtaita
suorituksia. Ja kun lopputunnista aloitetaan itse tanssisarjan työstäminen, haluan,
että oppilaani keskittyvät tanssimiseen ja ilmaisuun – ei enää tekniikkaan.
Sinulla on se tekniikka sillä tasolla, mitä olet ehtinyt hankkia, ja joskus
sinun on syytä myös kokeilla mihin se tällä hetkellä riittää.
Toinen
äärimmäisen tärkeä puoli tekniikkaa on myös oman instrumentin tunteminen. Tästä
syystä erityisesti itsensä vertaaminen toisiin ihmisiin voi olla hyvinkin
vahingollista. Sinun täytyy työskennellä omalla instrumentillasi, oman
instrumenttisi keinoin ja rajoituksin. Se ON epäreilua, mutta yksi tärkeimmistä
faktoista, joita voit tällä alalla oppia harjoittelusta ja kehittymisestä.
Hyvä tekniikka on
sellaista, jossa toistojen määrä ei vahingoita instrumenttiasi. Sillä
tarkoitetaan kestävää ja tervettä työtapaa. Tekniikan puute tai huono/väärä
tekniikka aiheuttaa komplikaatioita. Pahimmillaan huono tekniikka voi tuhota
instrumenttisi. On kuitenkin myös hyvä muistaa, että minun tapani tehdä ei ole
väärä, vaikka sinä et niin voisikaan tehdä. Me emme voi määritellä, mikä on
oikea työtapa muille.
Totta kai on tiettyjä
fysiikan lakeja sekä fysiologisia seikkoja, jotka pätevät jokaiseen
ihmiskehoon. Eihän muuten tekniikkaa voisi opettaa! Silti monet asiat opetuksessamme
on pelkkää minä-tuntemuksen jakamista, mistä syystä hyvä opettaja tarkoittaa
kielessämme useimmiten opettajan ja oppilaan toimivaa henkilökemiaa. Tästä
syystä tämän alan oppiminen onkin useimmiten leikillisesti sanottuna henkimaailman
hommia.
Yhdelle hyvä
opettaja ei ole hyväksi toiselle. Hyvän tekniikan oppimiseksi onkin syytä
löytää itselle ja omalle instrumentille sopiva opettaja. Ja jos oma
instrumenttisi on vielä täysin hakusessa, se voi olla joskus pitkä ja kivinen
tie. Onneksi moni opettaja uskaltaa myöntää, ettei pysty välttämättä tarjoamaan
oppilaalleen sitä, mitä hän tällä hetkellä tarvitsee, vaan ohjaa oppilaitaan
eteenpäin heille mahdollisesti paremmin sopivammille mestareille. Se on
omanlaistaan tekniikkaa myös, tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa.
Tekniikka luo vapautta, tekniikka luo turvaa. Tekniikka on paras ystäväsi, se tekee työstäsi helppoa.
Tekniikka luo vapautta, tekniikka luo turvaa. Tekniikka on paras ystäväsi, se tekee työstäsi helppoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti