maanantai 28. lokakuuta 2013

Kolmoisuhka - Triple Threat

Musikaalikentällä puhutaan usein kolmoisuhkista. Se on leikkimielinen ilmaisu ihmisistä, jotka ovat uhka toisille alalla työkenteleville. Nämä yksilöt nimittäin osaavat näytellä JA laulaa JA tanssia. Eli ovat siis sellaisia multitalentteja, toiselta nimitykseltään myös musikaaliartisteja (vakiintunutta ammattinimikettä Suomessa ei vielä ole - käsittämätöntä, mutta totta!). Heidän vahvuutensa näissä kolmessa vaihtelevat totta kai yksilöstä riippuen, ja sen mukaan heitä sitten valitaankin eri tehtäviin ja rooleihin produktioissa.

Koulutus kolmoisuhkaksi Suomessa on problemaattista. Opettajia, jotka kykenisivät oikeasti yhdistämään opetuksessaan edes kahta näistä kolmesta on Suomessa vain kourallinen. Ja useimmiten musiikkiteatterikoulutukset perustuvat niin meillä kuin maailmallakin pitkälti vain näiden kolmen osa-alueen treenaamiseen erillään. Paljon hyvää tehdään jo, mutta silti usein laulutunnilla tai tanssitunnilla ilmaisun käsittely jää pintapuolen raapaisuiksi - onhan se pääpaino siellä aina joko sillä laulun tai tanssin opiskelulla. Kolmen kovan yhdistämistä saattaa tapahtua sitten korkeintaan koulun demoissa ja produktioissa, tai sitten työharjoittelussa - tai ensimmäisessä oikeassa työpaikassasi valmistuttuasi. Eli aika yksin tässä saa itse kukin valitettavasti vielä Suomessa olla ja pohtia näitä syntyjä syviä...

Suunta opettajaopinnoissa erilaisten erikoistumisten myötä on oikea, ja nuoremman polven opettajista löytyy jo paljon lupausta paremmasta tulevaisuudesta. Älä kuitenkaan odota, että mikään koulu tai opettaja yksistään tekisi sinusta valmiin tälle alalle. Nollasta lähtevää musikaaliartistikoulutusta ei ole. Joten jos haluat isona lavalle, harrasta, harrasta, harrasta! Suurin osa meistä on harrastanut ainakin yhtä tai jopa kahta lajia kolmesta hyvinkin pitkälle ennen ammattiopintojemme aloittamista. Ja niin se menee maailmalla myös. Se on vaatimus, jotta pystyisit mitenkään 3-4v ammattiopintojen aikana kasvamaan kaikessa kolmessa lajissa riittävän korkealle tasolle.

Onneksi näiden lajien harrastaminen on Suomessa kohtuullisen helppoa. Halpaa välttämättä ei, mutta se tulee joka tapauksessa olemaan yksi niistä uhrauksista, joita joudut tekemään tielläsi esiintyväksi taiteilijaksi. Ei tätä tulevaisuudessakaan rahasta tehdä, se on syytä oppia saman tien. Jos siis unelma-ammattisi on tulla julkkikseksi, tai toiveenasi on rikastua, älä herran nimessä valitse tätä alaa! Jos taas oikeasti haluat nimenomaan esiintyjäksi, näyttelijäksi, "Thalian hengen työkaluksi", mieti tarkkaan mitä kaikkea olet valmis tälle alalle uhraamaan - tulee muuten olemaan enemmän kuin se. En nyt halua pelotella, varoitella vain. Ettet sitten turhaan järkyty, kun ensimmäisen ammattiproduktion harjoitusaikataulu lyödään käteen, ja huomaat eläväsi kaksi kuukautta mustassa laatikossa piilossa auringonpaisteelta ja työpaikan ulkopuoliselta sosiaaliselta elämältä aina ensi-iltaan saakka.

Lahden Draama- ja Musiikki-instituutin lakkauttamisen jälkeen odotan mielenkiinnolla, kuinka alan ammattikoulutuksen jatkolle käy Suomessa. Mihin se tulee siirtymään tai missä se alkaa uudelleen alusta kasvukipuilun kautta kehittymään? Huhuja on paljon, faktaa vähemmän. Ja samaan aikaan tilaus musiikkiteatterintekijöille kentällä on huikea. Ja uusien tekijöiden taitotaso nousee ihan koko ajan. Itse joudun lähes pelonsekaisin tuntein seuraamaan töihin ryntäävää uutta ammattilaisten sukupolvea ja jatkuvasti päivittämään omaa tietotaitoani, jotta pysyisin vauhdissa mukana. Mutta sitähän taiteen tekeminen on - ainaista opiskelua. Siinä muuten toinen asia, johon kannattaa tällä alalla oppia heti kättelyssä.

Ja harrastuksista ja opiskelusta vielä: Maailmalla (esimerkiksi Off-Broadwaylla, ts. siellä missä tehdään sitä kokeellisempaa ja pienemmän mittakaavan musiikkiteatteria) on viimeaikainen trendi myös käyttää Quadruple Threat -ihmisiä esityksissä. Kolmen kovan lisäksi he siis myös soittavat ammattimuusikon tasolla jotain instrumenttia. - Joten hauskoja treenihetkiä! ;)

2 kommenttia: